Jak to możliwe, że podczas gdy jedne kampanie reklamowe zapadają w pamięć, inne przechodzą bez echa? Bardzo często wini się nie tyle gorszy pomysł, ile błędy popełnione na etapie planowania. Czas więc postawić sobie pytanie o to, jakie działania podejmować licząc na to, że kampania reklamowa zakończy się sukcesem. Okazuje się, że nie musi być to trudne zadanie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest kampania reklamowa
- jak stworzyć dobry komunikat
- jak unikać problemów w wyborze grupu docelowej
Czym właściwie jest kampania reklamowa?
Trudno myśleć o skuteczności kampanii reklamowej, gdy nie zdaje się sobie sprawy z tego, jakie są jej elementy. Warto więc przypomnieć, że na pierwszy plan wydaje się wysuwać jej cel. Jeśli nie wiemy, co chcemy osiągnąć, trudno, abyśmy byli przekonujący dla innych. Ważne jest także to, w jaki sposób będziemy dążyć do realizacji tego celu. Element ten znany jest jako CTA i tłumaczony często jako wezwanie do działania. Przypomina o tym, że naszym celem nie jest samo zapoznanie się z kampanią przez osoby, do których jest ona adresowana. Wcale nie mniej ważne jest to, aby skłonić ich do aktywności. Może być to zapisanie się na newsletter, odwiedzenie strony www albo dokonanie zakupu. CTA zależy jedynie od nas.
Najważniejszym elementem kampanii reklamowej pozostaje jednak niezmiennie treść. Tylko wysoka jakość sprawia, że odbiorcy są zainteresowani przekazem. Nie można też zapominać o budżecie. Planowanie kampanii reklamowej bez określenia górnej i dolnej granicy wydatków nie ma sensu i skazuje nas na niepowodzenie.
Jak stworzyć dobry komunikat?
Znając elementy składowe kampanii reklamowej, można opracowywać ją z większą niż dotychczas łatwością. Nawet w takiej sytuacji nie możemy jednak liczyć na bezwarunkowy sukces. Komunikat wysyłany do klientów dotyczy oferowanego przez nas towaru lub usługi. Jeszcze zanim przystąpimy do pracy, przyjrzyjmy się więc temu, co mamy w planach wypromować. Tylko wtedy będziemy w stanie określić, do jakiej grupy użytkowników skierowany jest dany produkt. Pozwoli nam to również na uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, w jakim celu tworzymy przekaz. Jeśli sami nie jesteśmy przekonani o tym, że promujemy rozwiązanie wyjątkowe, trudno liczyć na to, że skłonimy w ten sposób kogokolwiek do uwierzenia w to.
Problemy związane z grupą docelową
Jak już wspomniano, skutecznej kampanii reklamowej nie można kierować do wszystkich. Samo podejmowanie takich prób jest zresztą pozbawione sensu. Nie bylibyśmy pierwszymi, którzy przekonaliby się o tym, że tego rodzaju kampanie nie mają większych szans na powodzenie. Jeśli więc określimy, kto jest odbiorcą naszego komunikatu, łatwiej będziemy w stanie ustalić to, jaką narrację zastosować, aby osiągnąć stawiany sobie cel. Poszczególne grupy różnią się między sobą na dziesiątki sposobów. Nie używają nawet takiego samego języka. Im więcej dowiemy się na ich temat, tym większa będzie szansa na to, że uda się nam je przekonać. Pamiętajmy też, że podział grup docelowych ze względu na wiek, choć popularny, nie jest jedynym, jaki możemy wykorzystać. Możemy przecież próbować trafić tylko do osób, które nie znają jeszcze naszej marki albo tylko do kobiet.