Rodzaje reklamy przede wszystkim głównie zależą od tego co będziemy chcieli zareklamować. To pozwoli nam na zdobycie nowych klientów, poszerzania obecnego grona, a także wzmacniania ich więzi z marką. Podziału reklam dokonuje się oczywiście za względu na reklamowany przedmiot i środki przekazu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie reklamy się wyróżnia
- jakie są cechy reklam
Jakie wyróżniamy rodzaje reklamy?
W zależności od źródła na jakie trafimy, znajdziemy różne rodzaje reklamy i ich podział. Jeden będzie miał 3 opcje inny może mieć więcej. Poniżej mamy parę rodzaji reklam, ze względu na sposób przekazywania.
Rodzaje reklamy – telewizyjna
Najpopularniejsza opcja, która często też irytuje oglądających. Świetnie sprawdza się w przypadkach, gdzie nasz potencjalny klient ma zobaczyć produkt w akcji oraz jak on działa. Główny minusem dla przedsiębiorców jest to, że jest to zwykle krótki spot. Im dłużej trwają przerwy reklamowe tym bardziej zniechęcają potencjalnych odbiorców.
Reklama radiowa
Większość ludzi słucha radia w drodze samochodem do pracy czy podczas gotowania w kuchni. Radio służy nam jako wypełniacz ciszy, jednocześnie nie skupiamy się na tym co się nam przekazuje. To sprawia, że musi być częściej powtarzana, by zostać zauważoną. Dodatkowo zasięg jest terytorialnie ograniczony.
Rodzaje reklamy – prasowa
Tutaj trzeba zwrócić też uwagę do jakiego czasopisma czy gazety kierujemy nasza reklamę. To decyduje o tym czy będzie emitowana do szerokiej liczby odbiorców lub od wąskiego grona, które interesuje się danym tematem.
Reklama internetowa
Współcześnie występuje w wielu postaciach np.: baner, artykuł sponsorowany, mail, pop-up, newsletter czy odpowiedni sposób pozycjonowania. Jak widzisz opcji jest wiele i każdy z nich ma inne cechy. Jednakże głównymi cechami reklamy internetowej są sprzyjanie rozwojowi marki czy brandu.
Rodzaje reklamy – kinowa
Cechy tej reklamy są podobne do telewizyjnej. Kieruje się ja do ograniczonej grupy potencjalnych klientów, ponieważ widzą ją tylko osoby na seansie.
Reklama pocztowa
Współcześnie wysyłanie listów zastępują głównie maile. Jednak ulotki, gazetki promocyjne, broszury i katalogi wciąż mają powodzenie. Mogą rozwijać świadomości o produkcie, cenie i dostępności.
Obecnie przedsiębiorcy mają duże możliwości reklamowania się. Najskuteczniejsze jest jednak wykorzystanie więcej niż jednej techniki jednocześnie.
Jakie są cechy reklamy?
Rodzaj reklamy to nie wszystko co musi rozważyć przedsiębiorca. Cechy reklamy są równie ważne. Nie musisz wykorzystywać oczywiście wszystkich, jeżeli twój komunikat będzie się nimi wyróżniał, to jego skuteczności może wzrosnąć wielokrotnie.
Cechy dobrej reklamy to:
- prostota – na co dzień nasz mózg jest przepełniony informacjami, dlatego zapamiętuje proste rzeczy,
- nieprzewidywalność – reklama musi nas zaskoczyć, przełamywać rutynę i rezygnować ze “standardów”,
- konkretność – mózg człowieka rejestruje jedynie najważniejsze elementy,
- wiarygodność – umieszczenie danych czy opieranie się na przeprowadzonych badaniach pomagają uwierzyć w przekaz,
- emocje – emocje kierują naszym postępowaniem oraz ułatwiają zapamiętywanie,
- historie – dobrze opowiedziana historia ma duży wpływ na ludzi i wpada w pamięć.